3 redenen waarom je een nieuwsbrief moet versturen?

Nieuwsbrieven...moet dat nu echt?

Dit is de reactie die ik van veel klanten en andere ondernemers krijg. Meestal in combinatie met rollende ogen en op een toon vol ongeloof.

En toch is het antwoord ja, het is echt een must-have. Waarom? Lees vooral verder.

Je hebt de controle, niet onbelangrijk.

Net zoals je website zijn je nieuwsbrieven en vooral je mailinglijst jouw eigendom.
Jij verzamelt de emailadressen, jij bepaalt wat je verstuurt, hoe vaak, ...

Bij social media lijkt het of jij de controle hebt, maar dat is niet zo. De regels van Facebook, LinkedIn, Instagram en consorten veranderen meer dan regelmatig. Je hebt er geen grip op.  Wat de ene dag keigoed werkt, levert de volgende dag niks meer op. 

Je nieuwsbrief verstuur je met een door jou bepaalde regelmaat. Dat hoeft niet elke week, maar er moet wel een ritme in zitten. En je moet dat ritme volhouden.
Dus liever echt elke maand 1 nieuwsbrief, dan 3 weken na elkaar en dan weer 4 weken niks.

Je hebt echt wel iets te vertellen.

Veel mensen denken, maar ik kan niks vertellen. Toch wel.
Er zijn genoeg redenen waarom mensen bij jou klant worden. Maar de belangrijkste: jij kan of weet iets dat zij niet kunnen of weten. En ze hebben jou nodig om hen te helpen.

Je nieuwsbrieven zijn er dan ook om je lezers iets bij te brengen, te inspireren. Je wil niet iets algemeen versturen, iets onpersoonlijk.
Nee, echt, doe dat alstublieft niet! Maak je mails persoonlijk. Vertel over iets dat je meemaakte en hoe je het opgelost heb. Geef tips, leer mensen iets, toon ze voorbeelden.

En ik geef toe, er zijn veel nieuwsbrieven die niet uitnodigen om gelezen te worden. Die worden dan ook snel naar de prullenmand verwezen. Maar er zijn er ook andere die ik bijhoudt om te lezen op een rustig moment en zelfs voor langer om naar terug te grijpen.
Dat is het type nieuwsbrief dat je wil schrijven.

En oh ja, wat voor jou superlogisch lijkt....is het voor je lezers niet. Dus begin daar maar mee!

Je kan er alleen maar bij winnen.

Je nieuwsbrief versterkt je andere kanalen.
In je mails verwijs je naar blogposts en zo verhoog je aantal websitebezoekers. Of je vraagt om een reactie te laten op je facebook pagina en boost zou je interactie op je social media.
Door regelmatig van je te laten horen, met nuttige content weliswaar, blijf je top-of-mind. En dus is de kans groot dat, als het moment daar is, je verkoopt.

Maar bovenal, het is een manier om een relatie op te bouwen met jouw ideale klant. Je zorgt ervoor dat ze je leren kennen, ontdekken welk vlees ze in de kuip hebben en of ze met jou business willen doen. 


Denk je nu nog: Ja, jij hebt gemakkelijk praten. Dan kan ik je geruststellen...ik heb al zo vaak gevloekt op mijn nieuwsbrieven, niet te schatten.
En toch zet ik door omdat ik écht overtuigd ben van wat ik hierboven geschreven heb.

Dus wil je eens zien wat ik dan allemaal naar mijn lezers stuur?
Schrijf je dan in voor Oktine's tips.



keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x