5 dingen je NU kan doen op Facebook om je marketing te boosten

Online marketing en dan in dit geval Facebook marketing kan soms nogal overweldigend zijn. Maar dat hoeft het niet te zijn. Om je al op weg te zetten, geef ik hieronder 5 tips die je NU kan toepassen. 

Link op je profielpagina naar je bedrijfspagina

Je herkent het misschien wel: je scrolt door een groep op Facebook en leest een interessante comment. Je klikt op de naam van de persoon om te zien wat die doet. Maar niks te vinden. Je weet dat hij of zij een bedrijf heeft, maar je kan het niet terugvinden. 

En dat is zo'n gemiste kans: Vermeld op je persoonlijk profiel duidelijk wat je doet en leg de link naar je bedrijfspagina. In mijn geval staat er dus Marketingcoach bij Oktine. 

Uiteraard kan je ook nog de link naar je website toevoegen. 

Liked iemand een bericht, nodig hem uit om je pagina leuk te vinden.

Zo simpel en toch wordt het vaak vergeten. Iemand die een reageert op een bericht met een like, vindt hetgeen je daar zegt interessant. En dus is de kans groot dat de andere dingen die je post, ook interessant kunnen zijn. Nodig hem of haar dus uit om je pagina leuk te vinden. 

Hoe? 

  • klik op het getal naast de likes 
  • je krijgt dan een overzicht van wie geliked heeft 
  • en als iemand je pagina nog niet volgt, krijg je knop uitnodigen, 
  • klik hierop et voilà...uitgenodigd.

Nodig je vrienden uit, maar selectief.

Op je pagina heb je ook een knop: Vrienden uitnodigen. 

Als je pas gestart ben, is het volledig te begrijpen dat je je vrienden uitnodigt om je pagina leuk te vinden. Maar ook dan is selectief zijn de boodschap. Facebook houdt namelijk in zijn algoritme rekening met de interactie die je volgers aangaan. Heb je dus veel volgers, maar weinig interactie, dan keert zich dat tegen jou. 

Nodig dus vrienden uit voor wie je pagina nuttig kan zijn of waarvan je weet dat ze achter jouw business staan en dus ook reageren op je berichten.

Wat voor mij een no-go is, is mensen uitnodigen om vriend te worden en ze dan onmiddellijk uitnodigen om je pagina te liken. Dit is zo doorzichtig en opportunistisch dat het eerder tegen je werkt dan voor je werkt. Ga eerst in interactie met die persoon, zorg ervoor dat die jou leert kennen en uiteindelijk kan je vragen om je pagina leuk te vinden.

Toon jezelf en je medewerkers.

Voor mezelf ook een lastige, maar het werkt! Dus bij deze...ik ga mezelf ook meer tonen. 

Facebook is een persoonlijk en visueel medium. Dat betekent dat mensen meer aandacht schenken aan berichten met beelden en zeker als daar een persoon op staat. 

Waarom jezelf of je medewerkers laten zien? 

Simpel, zo leren ze je beter kennen. Iedereen wil graag weten met wie ze eventueel in zee zouden gaan. Door een foto van jou of je medewerkers krijgen je bezoekers de kans om te zien wie jullie zijn. Het creëert het gevoel van 'ik ken de andere'.  

Je hebt het zeker zelf ook al meegemaakt: je komt iemand tegen die je volgt op Facebook en je hebt het gevoel dat je een bekende tegen komt. Daarom dus!

Video's zijn zelfs nog beter. Zowel voor de interactie als om je know-like-trust te vergroten. Dus ook dat gaan jullie meer zien van mij.

Deel kennis: van jezelf of van anderen. 

Gebruik je facebook pagina alleen om mensen te overhalen om zich in te schrijven voor je cursus of om ze op te laten weten wat welke promo loopt. Kortom, niet enkel als promo- of verkoopkanaal. 

Je post best een mix van leuke, nuttige en commerciële content. Geef tips, leer ze iets, beantwoord vragen. Zoek de interactie!

Maar je hoeft niet steeds het warm water uit te vinden. Kom je ergens content tegen die nuttig of interessant is voor jouw volgers, deel hem dan. En natuurlijk verwijs je naar de originele bron door ze te raggen indien mogelijk en anders door een link. 

Voilà, hiermee kunnen jullie zeker al aan de slag! 

Volg gerust mijn facebookpagina 

Wil je meer tips & tricks over marketing, schrijf je dan zeker in op Oktine's tips. 


keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x