Een plan gebruiken en toch nog spontaan zijn, een ideale combinatie.

Eén van de eerste reacties die ik krijg als ik over het belang van een marketingplan spreek is “Dat is niks voor mij. Ik wil spontaan zijn. “

En toch … dat spontaan zijn, levert niet op wat je zou willen. Want de inspiratie komt niet altijd even vlot, je hebt het te druk, je hebt er geen zin in, …. of nog duizend-en-één andere excuses.

Spontaan zijn in marketing is gewoon niet zo makkelijk.
Marketing vraagt om consistentie en dat is nu net het probleem met spontaniteit …. het is niet consistent, het laat zich niet dirigeren.
Het komt … of niet…

En dus is een plan wel een goed idee.
Ik heb het dan over een plan dat een werkinstrument is, geen plan gebeiteld in steen dat je niet meer kan aanpassen.
Nee, eentje dat werkt voor jou. Dat rekening houdt met de tijd die je hebt, met wat je wil bereiken.

Een marketingplan dat werkt.

Een marketingplan dat er voor zorgt dat je regelmatig vertelt wat je wil vertellen. Zo geef je mensen de kans om te ontdekken of jij degene bent die ze nodig hebben. Je kan hen uitleggen waarmee je hen kan helpen. Ze leren je kennen.
Je weet wel die Know-Like-Trust waar je zoveel over hoort 

Een marketingplan waarvoor je de nodige tijd inplant in je agenda. Elke actie heeft dan al een moment in je agenda. Je marketingacties worden zo gewoon to do’s die je afwerkt. Geen last-minute ge-stress meer omdat je vandaag een nieuwsbrief ging versturen.

Een marketingplan waarin je rekening houdt met de andere dingen die al in je agenda vastliggen. Je kan dus gerust wat schuiven met het blokje  tijd voor marketing. Dus vakantiedagen, extra drukke dagen door een workshop kunnen perfect opgevangen geworden zonder dat je marketing eronder lijdt. Een plan zorgt voor voorspelbaarheid en rust in je hoofd.

En uiteraard kan je dan nog spontane acties doen, kan je je eens helemaal laten gaan als je in een creatieve bui bent.
Maar dat is dan een surplus, dat extraatje dat je gewone acties versterken.

En soms niet werkt.

Ik kan je ook al vertellen dat je soms dat plan gaat vervloeken, niet gaat uitvoeren of gewoon vergeten. En dat is OK. De wereld vergaat dan niet, je business gaat niet ineens ten onder gaan.
Maar laat het dan niet zo, neem het gewoon terug op, herbekijk het, plan opnieuw in en herbegin gewoon.
Been there, done that …..

Denk je nu “Allemaal goed en wel …. maar hoe begin ik daaraan?”

Boek hieronder een babbel en dan bespreken we het eens.



keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x