Een plan? Hoe begin ik daar aan.

Wat is een plan eigenlijk?

Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen een plan en een planning.
Een plan, en zeker een marketingplan, geeft de verschillende acties weer die je in die bepaalde periode gaat doen. Meestal wordt enkel de lanceerdatum ingevuld en eventueel een aantal tussen-mijlpalen.
Een planning geeft heel concreet weer wat wanneer moet gedaan worden. Dus elk stapje om tot het eindresultaat te komen staat in de planning, maar daarom niet in het plan.
De planning komt uiteindelijk in je agenda terecht.

Startpunt: je doelen

Voor je aan een plan begint is het belangrijk  om te weten waar je naar toe wil, wat je wil bereiken.
Formuleer dus eerst heel concreet je doelen. Dat kunnen financiële doelen zijn, maar ook andere zoals vb een nieuw aanbod lanceren, een nieuwe website lanceren,...
Maak je doelen zo SMART mogelijk. Je weet wel: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden.

Ik weet dat dat niet altijd evident is, maar geloof me, het helpt je echt om meer duidelijkheid te krijgen. En hoe duidelijker je doelen, hoe beter je je acties er kan op afstemmen.  

Stap 2: terugblikken

Het is absoluut niet nodig om elk jaar nieuwe dingen uit te vinden. Waarom zou je?
Iets aanpassen, tweaken en het opnieuw uittesten, is slimmer. 
Maar je moet wel eerlijk naar je resultaten kijken. Zien wat er goed loopt, wat er kan of moet veranderd worden. En dat dan ook doen.

Dus neem een blad, schrijf je verschillende acties van het vorige jaar op en evalueer ze tot in detail. Kijk ook zeker naar je aanbod en zie of je daar iets moet aan veranderen. Of misschien doe je je acties wel goed, maar slaag je er niet in te converteren naar sales.
Zet de bril van een buitenstaander op en kijk met een open, kritische blik naar het verleden.

Stap 3: wat ga je doen?

Ok, je weet nu wat je wil bereiken. Je weet ook wat goed werkt en wat er beter kan.
Tijd om te bepalen welke acties je echt in je plan gaat opnemen.
Tijd om te onderzoeken hoe haalbaar al die zotte ideeën zijn. En dan gaat het niet enkel om haalbaar in tijd en budget, maar ook of het de moeite loont qua opbrengst in verhouding tot het werk dat nodig is. 

Je kent vast de 80/20 regel. Die is hier ook geldig. Eigenlijk zou 80% van je resultaat uit 20% van je acties, inzet moeten komen. Dus hou dit in het achterhoofd.  

Stap 4: start met plannen

Ik raad mijn klanten altijd aan om te starten met het inplannen van je vakantie en vrije dagen als je die al kent. Maar ook belangrijke data, zowel privé als professioneel, neem je op in je plan.
Gewoon om er voor te zorgen dat je de nodige balans inbouwt.

En dan gan je verder met wat ik je "basismarketing" noem: je social media posts, je nieuwsbrieven, je workshops of webinars, ... Alle marketingacties die door de screening geraakt zijn hierboven en die je dit jaar verder gaat doen. 

Je moet echt niet voor een jaar vooruit plannen. Dat kan ook perfect voor 3 of 6 maanden zijn. Ik maak zelf plannen in detail voor 3 maanden en in grote lijnen voor 6 maanden.
Waarom? Omdat ik 12 maanden te overweldigend vind om in te plannen. Ik wil snel kunnen schakelen en aanpassen. Met een plan van 3 of 6 maanden is dat net iets minder werk.

Stap 5: maak een planning

Het moment om echt concreet te worden en de verschillende stapjes in detail op te schrijven. Je doet dit vooral om een duidelijk zicht te krijgen om de hoeveelheid werk een actie met zich meebrengt. Zo kan je de nodige tijd beter inschatten.
We denken vaak dat iets minder tijd vraagt dan het in het echt doet.

Het uitschrijven van die stapjes zorgt er ook voor dat je beter ziet welke dingen je meerdere keren doet. En dan kan je die groeperen in batches. Batching is gewoon superhandig! Door gelijkaardige taken te groeperen, geraak je in flow en krijg je meer werk verzet.

Stap 6: zet het in je agenda

Voilà bijna klaar om alles te beginnen uitwerken!
Tijd om al stapjes, al dan niet gebundeld in batches, in je agenda in te plannen. Meestal raad ik mensen aan om specifieke momenten te voorzien om aan hun marketing te werken.
Wil je meer tips over hoe je dat batchen aanpakt? Dan kan ik je de podcast van Werk&Leven echt aanraden.

Eén tip die ik je nog wil geven: voorzie genoeg witruimte in je agenda.
Zo kan je schuiven met blokken als er eens iets tussenkomt zonder dat je hele schema in de war geraakt en je je schuldig begint te voelen. (been there, done that :-))

Woopwoop! Je bent aan het einde van de blog geraakt. Het was een hele boterham maar ik zou er nog veel meer over kunnen schrijven. 

Het belangrijkste is dat je met plannen begint. Wil je graag papieren planners gebruiken? Verlies dan geen tijd op het internet op zoek naar de ideale planner voor jou. Nee, download hier een blanco maand- of kwartaalplanner.
Je moet enkel de maand en data invullen en je kan beginnen.

Lukt het niet alleen?

Dat is niet erg hé. Het is ook niet evident om naar je eigen business te kijken zoals een buitenstaander.
Vaak helpt het dan om iemand in te schakelen. Vraag je partner, vriendin, business-bestie om eens een kritische blik te werpen op je plan.

Wil je liever een echte buitenstaander?
Dan kan je mij inschakelen. Boek een sparringsessie en dan nemen we de tijd om samen naar jouw plan te kijken.

Niet aarzelen, gewoon doen!


keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x