Het eindejaar komt eraan … wat doe jij voor je klanten?

Het eindejaar komen eraan. Kerst en Nieuwjaar zijn traditioneel ook voor bedrijven hét moment om hun klanten te bedanken voor het vertrouwen.
Maar hoe doe je dat nu op een originele manier, zonder dat de boodschap verloren gaat?

Kerstkaarten zijn een éénvoudige en toch ook doeltreffende manier. Je kan veel mensen bereiken tegen een relatief lage kost. Maar stuur dan wel échte kaarten! We krijgen ze niet meer zoveel en daarom krijgen ze nog aandacht. Ze staan een tijdje op de kast, het bureau, … Een persoonlijke boodschap en een echte handtekening zijn wel een must. Een kaartje waar niks persoonlijk aan is, zelfs niet de handtekening, zal minder sympathie opwekken en dus ook minder blijven hangen. Laat dus een kaartje ontwerpen, bestel er ten voordele van een goed doel, koop ze gewoon in de winkel, maar zorg dat degene die het ontvangt minstens het gevoel heeft dat je echt aan hem/haar gedacht hebt.


Het eindejaarsgeschenk

In veel bedrijven krijgen de beste klanten een eindejaarsgeschenk. De beste zijn dan meestal degene die het meest bestelden het afgelopen jaar of degene waar ze een heel goede relatie mee hebben. En daar is niks mis mee. Integendeel, het versterkt de relatie en dus de klantentrouw.
Maar het is ook een goed idee om een selectie te maken van de klanten van wie je volgend jaar business verwacht, die met het meeste potentieel. Zo bouw je aan de relatie en werk je aan de langere termijn.

Zo’n eindejaarsgeschenk kan je best persoonlijk gaan afgeven, maar denk eraan dat februari echt te laat is. Hou hier dan ook rekening mee. Heb je veel klanten die je wil bedanken? Kies dan voor een geschenk dat je kan opsturen of laten leveren en volg daarna telefonisch op.

Het goed doel

Rodeneuzen, De Warmste week, … ze geven je de mogelijkheid als bedrijf om op een positieve manier in de kijker te staan. Je kan vb een actie verzinnen voor een goed doel en het bedrag dat je eigenlijk zou uitgeven aan eindejaarscadeaus kunnen schenken. Belangrijk is dan dat je hier goed over communiceert naar je klanten. Of nodig je klanten uit om deel te nemen aan een actie.

Je kan uiteraard ook nog steeds geschenken geven, maar deze aankopen bij vb Oxfam. Zo steun je én een goed doel én bedank je je klant door een cadeautje te geven.

Een cadeau voor het team/bedrijf

Vaak is het lastig om te kiezen aan wie je nu een geschenk geeft, zeker als je met grotere organisaties werkt en je meerder contactpersonen hebt.  Dan kan een geschenk voor het team een oplossing zijn. Ik denk dan aan een grote taart, snoep, drankenmand, … die je brengt en waarvan iedereen kan genieten.
Het fijne is dat iedereen bij je klant hier iets aan heeft, ook de mensen met wie je zelf niet rechtstreeks in contact komt. Er wordt over gepraat en zorgt voor een tof moment bij de klant, zonder dat die er zelf iets voor moet doen.

Een voor-of-na-de-feesten-cadeau

Je zou natuurlijk ook meer kunnen opvallen, door een geschenk te geven voor of na de feestdagen.
Voor de eindejaarsperiode zou je vb mini-kerstboompjes voor op kantoor kunnen geven, slingers, lichtjes, van alles om de sfeer op kantoor gezellig te maken.
Na de feestperiode zou je een terug-gezond-pakket kunnen geven: fruitmand, verse sappen, een stoelmassage voor enkele uren op kantoor, …
Denk out-of-the-box. Er zijn veel mogelijkheden die passen bij jouw bedrijf en jouw klanten.

Waarom niet op een ander moment?

Traditioneel zijn kerst en nieuwjaar de periode om een geschenk te geven. Maar niets houdt je tegen om een ander moment te kiezen. Je zal meer opvallen.
Je kan gaan voor een ander feest zoals Pasen of Sinterklaas. Of de verjaardag van je bedrijf, het begin of einde van het seizoen als je in een seizoensgebonden business zit.
Je kan je klanten uitnodigen voor een jaarlijks feest om ze te bedanken of een cinemazaal afhuren en hen uitnodigen, ….
De mogelijkheden zijn eindeloos en in elke prijscategorie te vinden.

Jij kiest.

Jij kiest in functie van de mogelijkheden van je bedrijf, wat past bij jouw bedrijf en jouw doelgroep.
Het is een marketingactie zoals een andere en dus moet ze ook passen in wat je wil bereiken.

Misschien wil je wel eens sparren over je marketing en je eindejaarsactie, boek dan vandaag nog een afspraak voor een marketingbabbel. Het is gratis!



keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x