In 6 stappen van 1 idee naar 5 stukken content.

Toen ik pas begon als marketingcopiloot, was structuur niet echt mijn ding. Ik wist wat ik moest doen en dacht dat ik het wel vlotjes zou doen. NOT.

Hoe goed ik georganiseerd was als werknemer, zo chaotisch was ik als ondernemer. Een vaag plan, een agenda die meestal leeg was omdat ik het allemaal in mijn hoofd had.
Ik speelde superkort op de bal, verloor mij in het idee van de dag en uiteindelijk had ik op het einde het gevoel dat ik hard gewerkt had en toch was er niet echt veel gedaan.

Ik verzon elke dag wel een post voor social media. Elke week schreef ik een blogpost en nieuwsbrief. Maar er zat geen echt ritme in, geen duidelijke werkwijze. En eerlijk...ik keek ook op tegen een vast stramien, want ik was toch ondernemer geworden voor de vrijheid! Maar die was er niet echt.

Tijd voor verandering!

Door het volgen van verschillende mensen, maar vooral door de tips van de podcast Werk & Leven, veranderde ik van gedacht. Misschien was een planning, een werkwijze toch niet synoniem voor saai en niet vrij zijn. Dus begon ik te experimenteren met to do-lijstjes, bullet journal, agenda's (digitaal en papier), enfin, you name it. En toegegeven mijn ultieme werkwijze heb ik nog niet gevonden, maar dat komt nog, ik voel het gewoon. De mindset shift is er al, dat is het begin!

Waarom heel dit verhaal?

Omdat het waarschijnlijk ook bij jou speelt en ik hoop dat je een deel van mijn fouten kan vermijden. Ik wil je dan ook heel concreet vertellen hoe ik er voor zorg dat mijn blogs zo optimaal mogelijk benut worden. Hier gaan we!

Stap 1: Thema van de maand bepalen

Elke maand bepaal ik een thema waarrond ik ga werken. Dat zijn vaak heel praktische dingen. Zoals deze maand: content en planning En na het bepalen van het thema schrijf ik ineens een aantal ideeën op die hierbij passen.

Stap 2: Blog schrijven

Dat spreekt nogal voor zich. Je werkt 1 van je ideeën uit in een blog. Zorg ervoor dat het ook over 1 onderwerp gaat. Het doel van je blog is dat je lezers antwoord hebben gekregen op 1 vraag of 1 nieuw ding geleerd hebben.

Stap 3: Nieuwsbrief schrijven

Je zit nu helemaal in het onderwerp, dus verder schrijven is de boodschap.
In je nieuwsbrief ga je in op hetzelfde onderwerp. Uiteraard is het niet een verkorte versie van je blog, maar het sluit er wel bij aan. Vertel een anekdote, geef een extra tip, ...en zorg met je call to action ervoor dat ze naar je blog doorklikken.

Stap 4: Social posts maken

Maak enkele tekstjes die je kan gebruiken in de social posts waarbij je doorlinkt naar je blog. Zelf verzin ik er meestal 2 of 3. Verzin ook de bijhorende hashtags, maar let erop dat er wel degelijk een verschil is tussen de verschillende kanalen. Tweak je tekst en het aantal hashtags dus.

Stap 5: Maak afbeeldingen

Nu al het schrijven achter de rug is, begin ik aan het visuele aspect. Ik zoek foto's en maak afbeeldingen in Canva. Door templates te gebruiken win ik tijd en ben ik zeker dat de posts kloppen met mijn huisstijl. En dat de huisstijl wordt doorgetrokken over de verschillende kanalen.

Stap 6: Zet alles in de juiste tools

Als laatste stap, zet ik alles in het juiste programma. De blog komt op de website, de nieuwsbrief in de mailingtool en de social posts in de planningstool. En dan worden ze gepubliceerd of ingepland.

Voilà, deze flow werkt voor mij prima. Hopelijk ook voor jullie.

Het grootste voordeel?
Het bundelen van het schrijven, afbeeldingen maken en publiceren, zorgt ervoor dat ik in de flow blijf. Zo win ik tijd en heb ik op het einde van de dag niet alleen het gevoel dat ik hard gewerkt heb, maar ook resultaat.

Wil je dit ook eens proberen?

Download hier de content creatie flow checklist.

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x