Ken jij je doelgroep écht?

Je doelgroep kennen is essentieel als ondernemer. Of je nu een product of dienst levert, het is nooit voor iedereen.
Ook al denk je dat misschien in het begin.
Nee, een duidelijke doelgroep die een dringend en belangrijk probleem heeft waarvoor jouw product of dienst een oplossing is, dat is wat je nodig hebt. Dat is wat je gaat helpen.

Ik heb in eerdere blogposts al beschreven waarom en hoe je een doelgroep bepaalt. En toen ging het vooral vertrekkend vanuit dat probleem en de oplossing die je biedt.
Eens je je doelgroep beschreven hebt, kan je het voor jezelf tastbaar maken. Echt concreet, door het beschrijven van persona’s.

Wat zijn persona’s?

Persona’s zijn heel gedetailleerde beschrijvingen van jouw ideale klant. In deze beschrijving worden er een aantal elementen meegenomen:

  • socio-demografische gegevens: naam, geslacht, woonplaats, gezinsituatie, werksituatie, hobby’s, interesses, …
  • doelen: Wat wil hij/zij bereiken? Wat zijn zijn/haar behoeften, verlangens, problemen?
  • angsten: Wat houdt hen tegen om hun doelen te bereiken?
  • invloeden: Waar haalt hij/zij inspiratie, advies, informatie?
  • gedrag: Wat doen ze dagdagelijks? Waar kan je ze vinden?

Waarom worden persona’s gebruikt?

In grote bedrijven (denk aan Telenet, Carrefour, …) zorgen persona’s ervoor dat iedereen in het bedrijf snel weet over welk type klant men het heeft. Persona’s zorgen voor duidelijkheid. Het vergemakkelijkt de communicatie onderling.
Zij omschrijven hun persona’s zeer duidelijk en de persona’ verschillen onderling sterk.

Een voorbeeld voor een supermarkt:

  • Sofie: single, carrièrevrouw, weinig tijd, veel sporten, druk sociaal leven
  • Kaat: moeder van 3 kinderen, samenwonend, werkt part-time, beperkte me-time, partner is Peter: werkt voltijds, druk sociaal leven
  • Jeanne: weduwe, op pensioen, woont zelfstandig met hulp van kinderen en familie

Dit is maar een snelle schets en toch merk je onmiddellijk dat je je een beeld kan vormen van die personen. Natuurlijk hebben we niet allemaal dezelfde persoon in gedachte. Maar de kern is dezelfde.

Ook voor kleinere ondernemingen is het handig om één of meerdere persona’s uit te werken. Nadenken over waarom persoon x wel tot je doelgroep behoort en persoon y niet, is verhelderend. Je gaat op zoek naar de verschillen. Stelt dingen in vraag en uiteindelijk kom je tot een persona die jouw ideale klant belichaamt. Je begrijpt wat de problemen zijn waarvoor je een oplossing biedt. Communiceren wordt gemakkelijker. Je hebt iemand tegen wie je vertelt wat je wil vertellen.

Wil dat nu zeggen dat je andere klanten niet meer mag helpen?
Nee, uiteraard niet. Je kiest zelf wie je als klant aanvaardt of niet. Maar het helpt je wel om deze keuze te maken.
En als je de persoon in kwestie graag als klant wil, ook als is hij niet helemaal jouw ideale klant, go ahead!
Het is jouw bedrijf! Jij beslist!

Hoe begin je nu aan zo’n persona?

Als je hier eens op googled vind je heel veel manieren om persona’s op te maken zoals vragenlijsten, checklisten, moodboards, ….
Ik ben geen voorstander van lange, gedetailleerde vragenlijsten of checklists. Je verliest je snel in details die er voor jou niet toe doen. En dat leidt uiteindelijk alleen maar tot verwarring.

Zelf ik gebruik ik met mijn klanten een overzicht op 1 A4, een soort paspoort.
In verschillende vakjes beschrijf je waar die persoon goed in is, waar die van droomt, waar hij zich zorgen over maakt, waar hij geen tijd voor heeft, ….
Daarnaast wordt ook de content, het doel en het gedrag beschreven.
Het resultaat is een duidelijk beeld van de ideale klant, waarin de belangrijkste elementen opgenomen zijn zodat je alle nodige info op 1 blad vindt.

En ben je een creatieve ziel, maak dan gerust een moodboard voor je persona als dat je helpt. Maar vergeet niet om ook de antwoorden uit te schrijven. Het schrijven helpt je te concretiseren.

Zelf aan de slag?

Wil je graag de persona template krijgen om in te vullen? Download hem hier of stuur dan een mail naar christine@oktine.be en ik bezorg je de template.


keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x