Onbekend maakt onbemind: waarom je zichtbaar moet zijn als ondernemer

Waarom is zichtbaar zijn zo belangrijk?

Omdat het onmogelijk is om een onderneming te runnen zonder zichtbaar te zijn. Het is de start van alles. 

Je kan als ondernemer een fantastisch product hebben of een megagoede dienst, je kan over een enorme expertise beschikken, maar toch is dit geen garantie voor genoeg klanten, genoeg business.
Want als niemand weet dat je bedrijf bestaat, hoe kunnen ze dan klant worden?

Maar ik sta niet graag in de spotlights...

OK, dat kan zo zijn. Ik ook niet echt. Het kan soms wat akward voelen, je stelt je kwetsbaar op. Zeker als jij je bedrijf bent. Als jouw kennis en expertise je product is.
Maar elke ondernemer moet uit zijn kot komen, zich laten zien of hij nu zichzelf of een product verkoopt.

Laat jezelf en je onderneming zien!

Online? 

Ja! Maar kies wel het kanaal waar jouw doelgroep actief is.
Onderzoek waar jouw doelgroep actief is, op Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest of ergens anders. Niet elk kanaal is interessant. En leidt ze dan naar je website.

Extra tip: Zorg dat je zelf voeling hebt met dit kanaal. Marketing werkt op lange termijn. Je moet het dus op zijn minst tof vinden om vol te houden. 

Offline?

Zeker! Dit kan iedereen altijd en overal doen.
Vertel elke dag 2 mensen wat jij doet, wie je kan helpen. Het maakt niet echt uit wie of waar, aan de schoolpoort, bij de bakker, tijdens het sporten, ...
Waarom? Het helpt je je pitch duidelijk te krijgen en hem op een natuurlijke manier te brengen. En zo wordt je bedrijf bekender. Ook al zijn die personen niet direct je doelgroep, zij hebben ook een netwerk dat ze over jou kunnen vertellen.

Extra tip: Netwerk waar je doelgroep zit. Ben je een kindercoach, praat met ouders aan de schoolpoort, turnkring, voetbal, .... Maar ben je een HR-freelancer, dan kan je beter naar een BNI, Voka of andere gelijkaardige netwerkgelegenheden gaan.
Ontdek waar jouw publiek zit en ga daar netwerken.

Maar vooral...hou vol!

Zichtbaar zijn, jezelf tonen, je kennis en expertise delen, het werkt! Maar het vraagt tijd. En dus moet je volhouden, doorzetten.
Je hebt al gehoord van Know-Like-Trust-Buy. Dit vat het hele proces mooi samen. Voor de ene ondernemer neemt dit wat meer tijd in beslag dan voor de andere. Maar het is belangrijk om dit principe goed voor ogen te houden.

Hoe kan je dit volhouden? Plan het in.
Schrijf in je agenda waar en wanneer je gaat netwerken, plan je posts op je website en social media, ...

Niet zeker welke stappen het best bij jou passen om zichtbaar te zijn?
Boek een marketingbabbel! En dan bespreken we samen wat jij zou kunnen doen om jouw onderneming meer zichtbaar te maken en zo meer klanten te krijgen.

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x