Wat zullen de mensen zeggen?

Mond-tot-mond reclame is misschien wel de oudste vorm van reclame. 

En daarnaast is het een vorm van reclame waarvan veel ondernemers denken dat ze er geen grip op hebben.

Hoeveel keer vraag je niet zelf naar een aanbeveling?

Oh mooi kleedje, van waar komt het?
Goh, uw haar is goed, wie is je kapper? Content van?
Seg, ik ben op zoek naar een nieuwe auto, kan je iets aanraden?

Het dagelijkse leven zit vol met vragen naar advies, tips, aanbevelingen. En mensen beantwoorden graag deze vragen, dus mond-tot-mond reclame.

Wie zorgt er voor mond-tot-reclame?

Verschillende mensen uit je omgeving kunnen reclame maken voor jou:

  • mensen die je aanbevelen omdat ze je kennen, ook al zijn ze nog nooit klant geweest (denk aan familie, vrienden, …)
  • klanten die hun goede (of slechte) ervaringen doorvertellen
  • mensen die met je samenwerken en je aanraden bij hun klanten of in hun netwerk, zoals leveranciers, bedrijven die een complementaire dienst aanbieden.

Welke vormen van mond-tot-mondreclame zijn er?

  • mondelinge aanbevelingen
  • reviews op websites
  • aanbevelingen op social media: zowel op je eigen pagina als je aanraden bij mensen die een probleem posten of een vraag stellen
  • testimonials die je zowel op je website, social media en andere communicaties kan gebruiken

Zoals je ziet gaat het hier zowel over mondelinge als geschreven communicatie. Meer en meer zal ook video een rol spelen in mond-tot-mond reclame.

Welke impact heb je zelf op mond-tot-mondreclame?

Als je wil dat het juiste over jou verteld wordt, moet je zelf ook duidelijk kunnen vertellen wat je doet, waarvoor je staat. Hoe duidelijker je dit kan overbrengen, hoe makkelijker voor anderen om het verder te vertellen.

Zeg wat je doet en doe wat je zegt.
Het lijkt een dooddoener en toch is het iets dat vaak onbewust misloopt. Een voorbeeldje:
Door een plotse afwezigheid, een drukte-piek of welke reden dan ook, kan het beloofde plan niet gemaakt worden. De klant wordt niet verwittigd en krijgt het plan pas enkele dagen later. Frustratie als gevolg en voor je het weet, laat hij zich negatief over je uit.
Andere mogelijkheid, je verwittigt de klant en spreekt een nieuwe termijn af, die je respecteert. Klant tevreden en hij vertelt hoe correct je wel was.

Mensen, klanten zijn niet de kwaadsten, integendeel. De meeste zijn heel begripvol als je eerlijk met hen communiceert. Uiteraard moet je niet alle details vertellen, interne keuken is interne keuken.

Lang verhaal kort…

Mond-tot-mond reclame heb je niet volledig in de hand, maar je hebt er wel invloed op. Zorg voor goede ervaringen voor klanten, partners en leveranciers. En vertel duidelijk wat je doet zodat mensen het makkelijk kunnen doorvertellen.

Zin in nog meer tips & tricks? Schrijf je in voor Oktine's tips.


keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x