“Kiezen is verliezen” zeggen ze. Ook bij een doelgroep?

doelgroep: kiezen is verliezen?

Ik hoor regelmatig zeggen:

” Iedereen is mijn doelgroep. Echt. Ik kan iedereen wel helpen.”

En dat kan, dat je iedereen kan helpen, maar daarom wil je dat nog niet. Of is het niet altijd even haalbaar

Beeld je eens in: Je woont in Limburg, je klant woont in West-Vlaanderen en jullie moeten elkaar regelmatig live zien. Niet zo evident. Het kan, maar het zal dan zoveel tijd vragen aan verplaatsing, dat het misschien niet de beste optie is (qua rendement dan).

Eigenlijk heb je meestal al een idee van je doelgroep, maar je moet het “gewoon” concreet maken. En dat kan je op verschillende manieren.
Je kan vertrekken vanuit wie je niet wil als klant of vanuit je lievelingsklant. Aan de hand van een aantal logische vragen, kom je dan al snel op een eerste beeld van je doelgroep.

Maar kiezen is toch verliezen?

Volgens mij niet.
Hoe duidelijker je doelgroep, hoe gemakkelijker voor je communicatie.
Net alsof je tegen 1 persoon praat in plaats van tegen 7 verschillende mensen. En dat is zoveel handiger.
Je kan echt ingaan op wat die klant nodig heeft en hoe jij hem kan helpen.
Je doelgroep gaat zich veel beter herkennen en dus ook begrijpen dat jij hen kan helpen indien nodig.

En je verliest geen tijd en energie meer aan opdrachten die je niet echt liggen, waar je niet blij van wordt of waar je niet de beste persoon bent om te helpen.

Het lijkt dus dat je verliest op het eerste zicht, maar als je iets verder kijkt dan je neus lang is, zie je dat zowel je klant als jij winnen.

Denk je nu:

” Allemaal goed en wel, maar mijn doelgroep bepalen is echt niet zo evident.”

Stuur dan een mailtje naar christine@oktine.be en ik ben even je klankbord dat meedenkt om tot je doelgroep te komen.