Maar ik kan iedereen helpen … écht?

Zoals reeds gezegd is je doelgroep bepalen belangrijk. Het helpt je om duidelijk te communiceren. Om de taal te spreken die jouw klanten verstaan. Om de problemen aan te kaarten die zij hebben en waarvoor jij een oplossing hebt. 

Wil je nog meer redenen waarom je een doelgroep moet kiezen? Lees deze blog.

OK, je begrijpt dus dat een doelgroep belangrijk is. Maar hoe ga je nu te werk om jouw doelgroep te bepalen?
Hieronder geef ik je 3 mogelijke manieren. De eerste 2 zijn makkelijk(er), de 3de vraagt wat meer denkwerk. You choose 🙂

Methode 1: wie wil je niet als klant?

Waarschijnlijk vind je het niet altijd makkelijk om te beschrijven wie je wel als klant wil. En dat is normaal.
Mensen kunnen nu eenmaal sneller zeggen wat ze niet leuk, niet lekker, niet interessant vinden dan het omgekeerde.

Dus vertrek je vanuit de vraag: Wie wil ik niet als klant?
En deze vraag gebruik je om een regio, sector, leeftijd, geslacht, … uit te sluiten. Je begint dus met de grootst mogelijke selectie, iedereen, en je verkleint die systematisch.

Uiteindelijk blijf je met een veel kleinere selectie over, je doelgroep!

Methode 2: wie is je lievelingsklant?

Denk eens aan al je klanten of droom eens over je toekomstige klanten.
Er is er waarschijnlijk wel 1 waarvan je denkt: Waren ze maar allemaal zo! (gevolgd door een dromerige zucht)

Beschrijf deze klant dan eens zo duidelijk mogelijk. Waar woont hij? Wat doet hij? Wat typeert hem?
Welk probleem heeft hij dat jij als de beste kan oplossen?

Heb je enkele lievelingsklanten waaruit je niet kan kiezen? Geen probleem. Beschrijf je allemaal en zoek dan naar de gemeenschappelijke kenmerken. En tadaaaa…je ideale klant of doelgroep!

Methode 3: vertrek vanuit je product of dienst

Klaar om out of the box te denken? Om verder te kijken dan je neus lang is?
Dan is dit een goede methode. Persoonlijk vind ik deze eigenlijk vooral geschikt als je op zoek bent naar een nieuwe doelgroep voor een bestaand product of dienst.

Je kiest een product of dienst en schrijft alle problemen op waarvoor dit een oplossing zou kunnen zijn. Laat je maar volledig gaan of nog beter, vraag andere mensen om mee te denken.
Daarna ga je voor elk probleem na wie dit probleem heeft of zou kunnen hebben. Niet iedereen is zich al bewust van een mogelijk probleem 🙂
Dan zie je of er groepen zijn die terugkomen, die misschien meerdere problemen hebben.

Zijn dit nu allemaal doelgroepen? In principe wel. Maar je wil ze niet allemaal.
Nu moet je eerlijk kijken naar jezelf en je bedrijf. Zijn er problemen die je niet wil oplossen? Groepen mensen die niet bij jou passen? Dan kan je die al schrappen.
En zo blijf je elimineren tot je jouw doelgroep overhoudt.

Wil je eens bespreken hoe een duidelijke doelgroep jouw marketingaanpak vooruit kan helpen?
Boek hieronder een marketingbabbel op een moment dat jou past en dan bespreken we het.

Vind je geen moment?
Stuur een mail naar christine@oktine.be en we vinden er wel één.