Marketing, jij doet het al. Het kan alleen misschien wat beter.

iedereen doet marketing

Elke ondernemer doet aan marketing. Echt.
Want marketing is iets anders dan reclame. Het is meer. Marketing gaat letterlijk over het in de markt zetten van een dienst of product. 

En dat betekent dat verschillende elementen een rol spelen.
Het gaat over het samenspel van product of dienst, prijs, doelgroep, verkoopkanaal en communicatie.
Je gaat doelstellingen bepalen en dus ook een strategie.

Door gericht te werken, met een plan, een focus, geef je jezelf en je bedrijf richting. En dat geeft rust. Je weet waar je naar toe wil met je bedrijf en hoe je er wil geraken.

Wanneer je start als ondernemer, start dus ook je marketing. Misschien zie je een probleem dat jij perfect kan oplossen met jouw product of dienst of misschien ben je zo gepassioneerd door iets dat je er je beroep van maakt, het maakt niet uit. Je creëert een product of dienst.

En uiteraard ga je ook nadenken over welke prijs je zal vragen. Hoeveel is je product of dienst waard? Hoe wil je je prijzen zetten ten opzichte van je concurrentie? Voor de ene is dit een al iets makkelijkere opdracht dan de andere.
Als je een bakker bent, dan kan je makkelijker spelen met de prijs van een taart, dan van een brood. Lever jij diensten, werk je dan aan een uurtarief of bied je trajecten aan? En aan welke prijs?
Wat is de prijs die OK voelt voor jou, die OK is voor je doelgroep om te betalen en waar je kan van leven? Want uiteindelijk is dat toch het doel.

Je doelgroep is een heel belangrijk onderdeel van je marketingstrategie. Goed weten voor wie jouw product of dienst een oplossing biedt, is het startpunt. Het speelt een rol in het bepalen van de prijs, maar ook in het kiezen van je verkoopkanalen. En het belangrijkste: het helpt enorm voor je communicatie!
Ik schreef er al enkele blogposts over: één over waarom een doelgroep bepalen en een andere over hoe je een doelgroep bepaalt. Ga ze zeker nog eens lezen.

OK, je hebt nu een product of dienst, weet aan wie je gaat verkopen en welke prijs je gaat vragen. En dan is de vraag: waar ga jij verkopen?
Wat zijn je verkoopkanalen? In het voorbeeld van de bakker kan je een fysieke winkel hebben, een webshop of misschien ga je verkopen op markten of via buurderijen.
Ben je een dienstverlener dan is dat helemaal anders. Dan zal je zelf je belangrijkste verkoopkanaal zijn. Of misschien zullen andere mensen jouw diensten voor jou verkopen.

En dan zijn we uiteindelijk aangekomen waar iedereen aan denkt, als ze marketing horen: communicatie.
Vertellen over wat je doet, wie je kan helpen, promoties uitwerken, netwerken, …. allemaal deel van je communicatie. En ik spreek dan bewust niet over promotie. Want dat is te eng, te beperkend.
Communicatie gaat over je bedrijf op alle mogelijke manier bekend maken en zorgen dat mensen klant worden bij jou.
Het gaat over het uitbouwen van een “relatie” die je aangaat met je klant. De fameuze Know-Like-Trust, die dan verder gaat naar Try-Buy en Repeat. Of dat is toch de bedoeling.

Je ziet het: vanaf het moment dat je als ondernemer start, start je marketing. Je doet dat spontaan, vaak onbewust, zonder strategie.
En dat is spijtig.
Want door naar al deze elementen bewust te kijken en een strategie uit te werken, te weten waarom je iets doet, wint je bedrijf aan focus en snelheid. En verhoog je dus de kansen om van je bedrijf een succes te maken.

Denk je nu: “Echt, meent die dat nu? Moet ik daar allemaal rekening mee houden?”
Dan is het antwoord: “Ja, maar je hebt al veel beslist, bewust of onbewust. Waarschijnlijk is het vooral een kwestie van finetunen, checken. En anders is dat ook geen probleem. Je staat er niet alleen voor. Ik wil je graag helpen en samen geraken we er wel uit.”

Dus, kan je mijn hulp hiervoor wel gebruiken, boek dan hieronder een marketingbabbel. En dan gaan we samen aan de slag.