Marketing en moestuinieren : een verhaal van planning en volhouden

Elk jaar opnieuw dromen wij hier thuis van een zomer vol verse groenten uit de tuin.
Voor het eten de tuin in gaan en oogsten wat je wil eten, sla, tomaten, komkommer, broccoli, ….

Maar het lukt niet elk jaar even goed.
Het eerste jaar gingen we naar een tuinbeurs waar we een enorme hoeveelheid zaden en enkele plantjes kochten. De plantjes deden het goed, maar de zaden dat was een ander verhaal. We kenden er niks van en deden maar wat, op hoop van zegen.
Er was 1 voltreffer: snijsla. Dus samen met de tomaten en komkommer van de plantjes, was het toch een mooie start.
Maar ook veel frustratie over alles wat niet gelukt was.

Het tweede jaar, hebben we ons wat meer geïnformeerd, niet gewacht tot het volop lente was en het resultaat was beter.
Niet fantastisch, maar beter.
Enige nadeel, we hadden een massa, ja, echt een massa, courgettes. Blijkbaar doen die het bij iedereen goed.
Gevolg, iedereen die op bezoek kwam, kreeg enkele courgettes mee. En wij aten bijna dagelijks courgette.  Je leert wel creatief te zijn met een groente 🙂 Het was zelfs zo erg dat onze kinderen vroegen of we ook eens iets zonder courgette konden eten.

Het derde jaar waren we veel te laat om te zaaien, dus enkel tomaten planten en wat sla en uiteraard een courgette. Basic, maar succesvol.
Het enthousiasme over de moestuin begon al weg te ebben. En we besloten om te zien of we dat stukje van de tuin niet anders moesten inrichten, zodat het makkelijker zou zijn om aan alle plekjes aan  te kunnen.
In de herfst hebben we er dan vierkante meter bakken van gemaakt. Een nieuwe manier van moestuinieren was geboren.

Het vierde jaar hadden we ons in al ons enthousiasme weer overschat. Een zaaischema volgens de regels van de kunst. We kochten boeken van Velt over ecologisch tuinieren, een speciaal dagboek om alles in bij te houden. Maar het was teveel. We konden het niet volhouden. En dus werd dat schema al snel in de schuif gestoken.

En dus besloten we om de volgende jaren de basis goed te doen, tomaten, sla, komkommer, courgette (1 plant is voldoende), en daarnaast te experimenteren met andere groenten. Zo doen we nu ook boontjes, tuinbonen, broccoletti, …
Maar geen stress, het moet leuk blijven. We doen graag niks als we in de tuin zitten 🙂

Wat heb ik hier nu uit geleerd?
Ik vind het echt tof en inspirerend om tv-programma’s te bekijken over tuinieren en moestuinieren. Ja, ik beken, hevige fan van de verschillende programma’s op BBC en die van Bartel.
En ik vind het ook leuk om in de tuin te werken, maar niet fanatiek. We moeten het kunnen volhouden.

En wat heeft dit nu met marketing te maken?

Ook voor mijn marketing geldt het bovenstaande. Ik leer graag bij, test nieuwe dingen uit. Maar mijn focus ligt op de basics.
Deze basics, voor mij zijn dat social media, netwerken en workshops/lezingen, die plan ik in.
En al het andere is een surplus.

Maar dat wil niet zeggen dat iets nieuws nooit een basic kan worden. Door de resultaten van de verschillende acties te evalueren, kan er wel eens een wissel zijn. Of er komt een extra basic bij. Belangrijkste vraag die ik  me telkens stel is:

Kan ik dit regelmatig doen? Ga ik dit kunnen volhouden?

Is het antwoord ja, dan neem ik het op in mijn marketingplan en dus ook in mijn planning.
En net zoals in de tuin zal ik zelf de nodige discipline moeten hebben om tot resultaat te komen. En jullie ook uiteraard 🙂

Wil je eens bekijken wat jouw basics zijn of zouden kunnen zijn? En vooral hoe je ervoor zorgt dat je ze volhoudt?
Boek een afspraak voor een gratis marketingbabbel