No-nonsense marketing, wat is dat?

no-nonsense marketing

Heel regelmatig hoor ik opmerkingen zoals “Marketing, dat doe ik niet hoor. Dat is pusherig. Zo wil ik niet zijn.” of “Ah, gij zijt marketeer.” gevolgd door een scheve blik. Net alsof ik ze daar en dan iets door de strot zal duwen. 

En ja, ik ben dan wat op mijn tenen getrapt. Het steekt toch wel dat mensen zo over marketing, mijn vak, denken. Dat marketing gelijk staat aan mensen iets wijsmaken, opdringen, door trucjes iets laten doen, niet oprecht en authentiek zijn.
Voilà, mijn frustratie ligt op tafel!

Want dat is absoluut niet hoe ik over marketing denk, wat volgens mij marketing is. Ik pleit juist voor een oprechte aanpak. Marketing die weergeeft waar jij of je bedrijf voor staat. Marketing die mensen helpt in hun zoektocht naar een oplossing voor hun probleem, en dat hoeft geen immens probleem te zijn. No-nonsense marketing die niets beloofd wat niet mogelijk is, maar die wel uitkomt voor wat mogelijk is.

Ook mijn klanten zoeken naar hun no-nonsense marketingaanpak. Een manier van marketing doen die past voor hun bedrijf, maar wel gebaseerd op de basisprincipes van marketing. En dat is waarbij ik hen begeleid.

Want die basisprincipes van marketing zijn niet moeilijk, maar wel essentieel. Het zijn de dingen die je overal vindt als je marketing google.
Ik lijst de voor mij belangrijkste hieronder op. Het startpunt is het bepalen van je doelen.

Wat wil je bereiken, waar wil je naar toe werken?

Dat kan je op verschillende vlakken en termijnen invullen. Ga je een omzetdoel bepalen? Of wil je een bepaalde groei bereiken?
Wil je een algemeen doel? Of lanceer je iets nieuws en wil je daar een doel voor bepalen?

Maar een doel kan ook anders geformuleerd worden. Je wil bv minder uren werken en toch dezelfde omzet draaien. Je wil meer medewerkers aannemen.
Enfin, je snapt het al, er zijn heel veel mogelijkheden.

Het belangrijkste volgens mij is om niet teveel doelen te stellen. Je kan beter rond 1 of 2 doelen werken op een termijn van 6 maanden en daarna nieuwe doelen zetten. Dan 5 grote doelen op een termijn van 1 jaar. Want dat vraagt om een te grote spreiding van je aandacht.
Je zal die grote doelen toch opsplitsen in kleinere stappen om het haalbaar te maken. Dus waarom dat dan niet van in het begin doen.

Wie is je doelgroep?

Het antwoord op deze vraag is superbelangrijk. Het geeft je focus en richting.
Je doelgroep is dan niet iedereen voor wie jij een probleem kan oplossen. Maar je “smallest viable audience”, zoals Seth Godin het noemt. Dus de kleinst mogelijke groep die zorgt voor een levensvatbare business.
En dat lijkt raar, maar het klopt wel.
De meeste ondernemers zijn geen bedrijven zoals Coca Cola, Procter & Gamble, … Ze spelen soms wel wereldwijd, maar ze hebben dan een specifieke doelgroep.

Dit geldt dus ook voor KMO’s en éénmanszaken. Stel je bent een loodgieter. Dan zou je in principe klanten over heel België of zelfs ruimer kunnen bedienen. Maar, helemaal spontaan, heb je waarschijnlijk je “smallest viable audience” bepaalt rekening houdend met je regio, type opdrachten die je graag doet.
Ander voorbeeld, je bent loopbaancoach. Ook jij zou in principe heel België kunnen helpen. Maar mensen zoeken meestal loopbaanbegeleiding dicht bij huis. Dus dat maakt dat regio ook voor jou een bepalende factor kan zijn.
En zelf heb je waarschijnlijk ook een voorkeur voor een type klanten die je begeleidt. Doe je pure loopbaanbegeleiding of ben je ook burn-out coach of misschien ben je wel een wandelcoach of …
Dit zijn allemaal elementen die mee spelen in het definiëren van je doelgroep.
Hoe je aan deze oefening begint? Lees deze blog eens.

Welke marketingacties ga je doen?

Je doel en je doelgroep bepalen uiteraard welke marketingacties je gaat doen. Het heeft weinig zin om Facebook te doen, als je doelgroep daar niet zijn informatie zoekt.
Daarnaast zijn jijzelf, je beschikbare tijd en het beschikbare budget belangrijke elementen in de keuze van marketingacties.

Als je zelf alles moet doen, dan kies je best iets dat je ook graag doet of toch op zijn minst wil doen. Marketing is geen spurt, maar een marathon , dus zal je je acties lange tijd moeten volhouden. En dat is niet makkelijk als je iets echt niet graag doet.
Misschien heb je wel voldoende budget om een deel of alles uit te besteden. Tof! Maar je wil je niets laten wijsmaken dus een basiskennis van wat werkt voor jouw bedrijf is altijd handig. Ik schreef al eens een blog over uitbesteden of niet. Je kan dit artikel hier lezen.

Nog een tip: kies enkele acties die je goed doet als jouw basisacties. Dat zijn de acties die je altijd doet. Tijd of geen tijd, zin of geen zin, budget of geen budget. Dit is je basis.
En alle andere zotte ideeën kunnen extra gedaan worden als je tijd, geld en zin hebt.

En dan is het tijd om te plannen…

Plannen is een essentieel onderdeel van je marketing. Zonder planning, en dan heb ik het over letterlijk ingepland in je agenda, riskeer je je marketingacties snel te laten verwateren. Je te verliezen in de waan van de dag.

Voor de meeste ondernemers is marketing iets dat ze moeten doen, maar dat ze niet echt graag doen. Ze doen het omdat het erbij hoort. En dus is het ook het één van die dingen die rap aan de kant geschoven worden als er geen tijd is.
Maar als het mee ingepland is, is de tijd voorzien. Dus een excuus dat wegvalt.

Amai, dit is een hele boterham geworden! Toch is het nog maar het begin.
De volgende weken ga ik elke stap wat verder uitdiepen. Zo kan je er zelf mee aan de slag.

Is er iets niet duidelijk? Of heb je een vraag? Stuur een mail naar christine@oktine.be of boek hieronder een marketingbabbel.