Marketingcoach? En wat is dat?

Regelmatig krijg ik de vraag: Marketingcoach? Wat is dat? En waarom doe je dat?

En het antwoord is eigenlijk simpel: omdat ik zoveel ondernemers zie struggelen met hun marketing en ik ze wil helpen.
Toen ik 2 jaar geleden zelfstandige werd, begon ik ijverig te netwerken. Ik ontmoette veel nieuwe mensen. Mensen die vol passie en vuur over hun product of dienst vertelden.
Maar die het ook moeilijk hadden om klanten te vinden. Ze waren begonnen aan een zaak en ontdekten dat het veel meer inhoudt dan je ding doen. Je wordt ondernemer en dus komt er ook marketing, administratie, boekhouden, … bij om te doen.

Dat is lastig. Dat is niet wat je graag doet. Dat is niet waarom je een zaak begonnen bent.
En toch hoort het erbij. Je kan er alleen maar hulp en ondersteuning voor inschakelen.

Ik zag de frustratie van mijn collega-ondernemers, de weerstand voor marketing. Regelmatig kreeg ik de opmerking:

Marketing dat kost veel tijd en geld, maar het brengt niet op.

En eerlijk, dat was telkens toch wel een pijnlijke reactie. Want ik ben een marketeer. Ik geloof dat marketing onontbeerlijk is voor elke onderneming.
Als ik dan vragen stelde naar welke acties ze deden, wat ze wilden bereiken en wie hun doelgroep was, dan bleef het bij vage, onduidelijke antwoorden. Er zat geen plan, geen strategie achter hun acties. Resultaat halen is dan moeilijk.

Maar ik geraakte zelf ook gefrustreerd. Ik leerde toffe mensen kennen die coole, interessante dingen deden, maar waarvan weinigen van op de hoogte waren. Mensen die echt op zoek waren naar klanten en niet echt wisten hoe ze hieraan moesten beginnen. Dus besloot ik daar iets aan te doen. Ik ging niet langer thuis komen en zeggen:

Weet je, ik heb X ontmoet en wat die doet, dat is zo cool. Echt, dat zou je moeten zien. Alleen spijtig dat ze er zo weinig mee doet. Dat is echt iets waar een markt voor is, maar ja…

En daar bleef het dan bij. Ik vertelde het wel wat verder tegen andere mensen, mensen die dit volgens mij konden gebruiken. Maar daar bleef het bij. Het voelde niet OK. Ik moest hier iets mee doen. In plaats van freelancer te blijven, zou ik andere ondernemers gaan coachen met hun marketing, hen helpen om een marketingaanpak te vinden die past bij hen en hun bedrijf.

Ik vind het belangrijk om dit op mijn manier te doen: no-nonsens, open, eerlijk, vertrekkend vanuit de klant.
Geen pasklaar product, maar een individueel traject; een mix van basistheorie en oefeningen. Het fijne is dat ook voor mij elk traject uniek is. Elke klant verschilt en omdat we de aanpak afstemmen op de persoon zelf, de doelgroep en wat het doel is, is het traject en het resultaat nooit 2 keer hetzelfde.

Marketing werkt, maar het is geen éénmalig iets. Zolang je een bedrijf hebt, zal je aan marketing moeten doen. En dus is het belangrijk dat je een manier vindt die je ligt, die je kan volhouden en die resultaat geeft.

Maar je staat er niet alleen voor. Ik ben er voor jou, als marketingcoach 🙂
Aarzel dus niet om een marketingbabbel te boeken. De eerste stap om die marketingaanpak te vinden die bij jou past.
Of stuur een mailtje naar christine@oktine.be