Ben jij ook soms Roger van Dobit TV?

zelf_doen

“Wat je zelf doet, doe je beter.” dé uitdrukking van Roger. En voor de klussen die Roger dan voordoet op Dobit TV, durf ik dat wel eens betwijfelen. Maar voor jouw marketing vind ik dat dit meestal wel opgaat. 

Ik hoor je al denken… dat zal wel, ik kan dat wel niet allemaal hé.
En dat is normaal, ik kan ook niet alles. En dat hoeft ook niet. Maar de basismarketing, dat gaat wel lukken.

Waarom moet je volgens mij zelf je marketing doen?
Voor éénmanszaken en kleinere KMO’s valt je onderneming samen met jou als persoon. Mensen doen business met jou voor een groot deel omdat jij het bent. En daarom, doe je het beter zelf.

Jij bent je bedrijf.

Dus verwachten je klanten ook dat ze je herkennen aan je communicatiestijl. Dat ze het gevoel krijgen dat ze je al kennen wanneer ze je ontmoeten. Als je je communicatie dus volledig uitbesteedt, dan loop je zeker het risico dat dat niet meer matcht. De Know-Like-Trust loopt dan wat mank.
Wil dat dan zeggen dat je alles zelf moet schrijven?
Natuurlijk niet, wie ben ik om dat te verbieden.
Wanneer je echt niet graag schrijft of het niet kan. Dan raad ik je aan  om te zoeken naar een copywriter die echt jouw stijl kan vatten en weergeven. Waarbij je, wanneer je een tekst leest, denkt “Dat heb ik precies geschreven.”
Of je kan zelf schrijven en laten redigeren door een copywriter. Maar het belangrijkste is: zorg ervoor dat de teksten matchen met jouw persoonlijkheid.

Maar ik doe dat niet graag.

Ik hoor het je al zeggen. Of… Ik heb daar geen tijd voor, ook een veelgehoorde 🙂
Onderschat dan niet de tijd die je steekt in het briefen van anderen. En ook aan het nalezen, terugkoppelen, terug nalezen, …
Als je wil uitbesteden, kan dat natuurlijk. Maar ik raad je aan om het eerst een tijd zelf te doen.
Waarom?
Om een duidelijk beeld te krijgen van de taken die je wil uitbesteden, zodat je briefing duidelijk is.
Om te weten hoeveel tijd dit ongeveer vraagt en je dus kan nagaan of hun offerte realistisch is.
Om je eigen tone-of-voice, je stem te ontwikkelen, je communicatiestijl waaraan mensen je gaan herkennen.

Experimenteer, ervaar en ontdek zelf wat werkt.

Zelf experimenteren met vb social media, events organiseren,… leert je veel over je klanten, je bedrijf en jezelf. Door zelf de interactie aan te gaan, krijg je rechtstreeks feedback. En dat is echt veel waard.
Ontdek wat werkt voor jouw bedrijf en jou. En als het echt teveel wordt, als het moment daar is dat je er geen tijd meer voor hebt, denk dan aan uitbesteden en/of automatiseren. Maar geef je marketing nooit volledig uit handen.

Ben jij Roger? Of wil je meer Roger worden?

Boek dan hieronder een marketingbabbel. En dan zien we samen hoe je dit het best aanpakt.

By |2018-12-11T14:39:59+00:00december 11th, 2018|marketing|

About the Author:

Ik wil jou als ondernemer helpen het meeste te halen uit je marketing. En dat begint bij de basis. Ik leer je dus een marketingplan te maken dat past bij jouw bedrijf en van daaruit acties te doen.
Wacht... nog niet vertrekken!
Schrijf je nog snel in voor Oktine's tips
Zo krijg je regelmatig praktische tips rond marketing. 
Probeer het maar, je kan op elk moment uitschrijven.
close-link