Waar doe jij al je marketing voor?

Wat is jouw doel?

Doelen zetten, weten waar je naar toe wil met je bedrijf, het is niet altijd even makkelijk. 
Het gaat niet om een businessplan, een financieel plan of een marketingplan opstellen. 
Het gaat niet om een plan maken, maar om concrete doelen stellen. 

En met concrete doelen bedoel ik niet 25% meer omzet of een groei van 10%.
Nee, ik bedoel dan die 25% echt uitgedrukt in euro’s of die groei in euro’s of aantal werknemers of aantal projecten of….

En waarom zou je je doel zo concreet mogelijk formuleren?

Het helpt je om je doel in kleinere stukken op te splitsen, om na te gaan wat je echt zal moeten doen om je doel te bereiken.

Zo had ik eens een gesprek met een klant. En zijn doel was een omzet van 10.000 euro voor dat jaar, zijn eerste jaar.
Hij was therapeut en vroeg voor een sessie 30 euro/uur en werkte in bijberoep, max 20 uur in de week.
Dat wil dus zeggen dat hij maximum 600 euro per week zou kunnen verdienen.
En dan nog alleen als zijn agenda op een magische manier optimaal gevuld geraakte met afspraken.
Hij geen tijd aan administratie of andere dingen moest besteden.
Dus die som klopte niet.

Realistisch gezien, moet je toch minimum 1 dag per week rekenen waarop je aan je bedrijf werkt, dus 8 uur.
Dat maakte dat hij maar 12 uur per week therapie kon geven, met een maximale opbrengst dus van 360 euro.
In theorie….want in de praktijk is dat niet haalbaar. Hij moest zich ook voorbereiden, de sessie doen, de nodige informatie verwerken voor de volgende keer. En hij zag het ook niet zitten om vb 4 sessies op een dag te doen.
Uiteindelijk kwam het erop neer dat hij max 6 sessies kon doen, en dus een omzet kon genereren van 180 euro per week.
Als hij dan nog elke week van jaar zou werken en dan inderdaad ook elke week 6 sessies zou hebben, dan bereikte hij zijn doel van 10.000 euro nog niet.

Hard, confronterend, maar ook realistisch en duidelijk. Hij stelde zijn doel bij.
Niet alleen in omvang, maar ook in tijd.

Zijn doelen voor de eerste 3 maanden werden:

  • minstens 1x / week gaan netwerken
  • elke dag aan iemand vertellen wat hij deed als bijberoep (in een gesprek, via mail, …)
  • zijn doelgroep en diensten scherp stellen

Uiteraard waren afspraken voor therapie welkom. En uiteraard ging hij die ook doen.
Maar het doel was nog niet: 6 afspraken per week.

En dat lijkt nu niet veel. Maar het vraagt een engagement, een inzet om je bedrijf in de wereld te zetten.
Direct focussen op het resultaat kan frustrerend en ontmoedigend zijn als het niet loopt zoals je wil.
Door doelen te stellen die gaan over het proces van het ontwikkelen van zijn bedrijf, loop je minder kans op frustratie. En komt het resultaat ook.

Door een doel zo concreet om te rekenen, leer je op een realistische manier een doel zetten.
Dat betekent niet dat het niet wat uitdagend mag zijn. Juist wel, wat je wil bereiken mag je gerust uit je comfort zone duwen, maar niet tot in de zone waarin je panikeert.

Een doel dat uitdagend is, maar toch haalbaar, een doel waarvoor je net iets meer moet doen, uit je comfort zone het gaan, dat is OK.
Zo’n doel kan je motiveren om te doen wat nodig is om het te bereiken. En zo komen we dan bij de marketingacties terecht.
Niet zo maar acties in het wilde weg, nee, acties die er voor zorgen dat we ons doel gaan bereiken.

Wil je jouw doelen eens onder handen nemen en concreet maken?
Of heb je eigenlijk geen echte doelen gezet, maar zie je nu het nut ervan in?

Boek dan een gratis marketingbabbel.